هدف از تأسیس:

باهدف فراهم آوردن بستر ورود به مدرسه یا ادامۀ تحصیل و مهارت‌آموزی کودکان و دانش‌آموزان واجب‌التعلیم در سنین ۷ تا ۲۰ ساله جامانده از تحصیل که به دلایل مختلف از آن میان: فقر مالی، ضعف فرهنگی، مشکلات و گسستگی خانواده و امثال این‌ها از مدرسه محروم شده‌اند و با اعتقاد به تبعات و آثار سوء اجتماعی پدیدۀ نامبارک بازماندگی از تحصیل و ضرورت پیشگیری از هزینه‌های سنگین بعدی آن، همچنین اهمیت نیروی انسانی کارآمد به‌عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین سرمایه کشور و به‌منظور هم‌افزایی و یاری وزارت آموزش‌وپرورش در این امر خطیر، به لطف و عنایت الاهی و اهتمام جمعی از دلسوزان، دغدغه‌مندان امور اجتماعی و فرهنگی، مجمع خیران حامی بازماندگان از تحصیل با شمارۀ ثبت ۵۰۴۹۵ تأسیس گردید.

مجامع خیران استانی:

حسب تصمیم مؤسسان و اعتقاد آن‌ها به تمرکززدایی در ادارۀ امور عمومی و طبق تبصره ذیل مادۀ ۴ اساسنامه، در استان‌ها نیز مجامع خیران استانی با همان اهداف و با استقلال کامل مالی و حقوقی (نه به‌صورت شعبه یا نمایندگی از مرکز) به لطف و عنایت الهی، این مجامع استانی یکی پس از دیگری تأسیس یا در حال تأسیس‌اند.

این امر با شناسایی اشخاص باانگیزه، خوش‌نام و صحیح العمل، دغدغه‌مند در مسائل فرهنگی و اجتماعی و دارای پایگاه و مقبولیت اجتماعی در استان‌ها و با تبیین ضرورت تأسیس مجمع، بیان اهداف برای آن‌ها و با تشکیل هیئت مؤسس صورت گرفته است.

به‌منظور مشارکت و سهیم بودن استان‌ها در سیاست گزاری، تعیین خط‌مشی فعالیت مجامع و حسب همان تبصره، رئیس هیئت‌امنای مجمع استانی پس از تأسیس، به عضویت مجمع عمومی کشوری درخواهد آمد.

لزوم مشارکت عموم:

مؤسسان بر این باورند که تنها بسترهای قانونی فعالیت این تشکل مردمی را فراهم کرده‌اند؛ اما تحقق اهداف درگرو مشارکت و همکاری همۀ اقشار جامعه است، به‌خصوص کسانی که از محرومیت از تحصیل این قشر محروم رنج می‌برند؛ ازاین‌رو از داوطلبان خدمت در این عرصه خیرخواهانه، ملی و مردمی دعوت به همکاری می‌شود. بدیهی است ارائه خدمت به روش‌های مختلف و متناسب با عوامل بازماندگی از تحصیل که بسیار متنوع‌اند، ممکن است.

تعامل با وزارت آموزش‌وپرورش:

گستردگی جامعۀ هدف از یک‌سو، تنوع عوامل بازماندگی از تحصیل و پیچیدگی و دشواری کار از سوی دیگر، علاوه بر کمک خیران، همراهی و مساعدت دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های مسئول و مرتبط با موضوع را ایجاب می‌نماید؛ ازاین‌رو در تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت آموزش‌وپرورش امضا و ابلاغ گردید؛ در موارد زیر توافق صورت گرفته است:

  • شناسایی بازماندگان از تحصیل و معرفی و بازگرداندن کودکان و دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به مدرسه؛
  • انتقال اطلاعات و آمارهای مد نیاز به مجامع استانی؛
  • استفادۀ حداکثری از فضا و امکانات آموزشی در اختیار وزارت آموزش‌وپرورش برای آموزش جامعۀ هدف؛
  • اختصاص دفاتر کار به مجامع خیران حامی بازماندگان از تحصیل باهدف کاهش هزینه‌های جاری آن‌ها.

تعامل با دیگر دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها:

 به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های سایر سازمان‌های مرتبط با اهداف مجمع و در جهت تحقق اهداف مشترک، تفاهم‌نامه‌هایی به شرح زیر مبادله شده است:

در تفاهم‌نامه همکاری با سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور مقرر گردید به دانش‌آموزانی که از سوی مجمع معرفی می‌شوند حداقل یک مهارت بیاموزند.

در تفاهم‌نامه همکاری با سازمان نهضت سوادآموزی کشور مقرر شد هم‌افزایی کامل صورت پذیرد تا فعالیت‌های طرفین کاملاً هدفمند و هم‌جهت ادامه یابد.

در تفاهم‌نامه با سازمان اوقاف و امور خیریه کشور مقرر شد از ظرفیت‌های آن سازمان که در راستای نیت واقفان در موقوفه‌ها و متناسب با عوامل بازماندگی از تحصیل تعریف می‌شود، به نفع جامعه هدف استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *